UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Řecká gothic/doom metalová kapela vydává svojí druhou nahrávku (počítáme-li EP „Echoes of Eternity“). Je to moderně znějící album se slušným zvukem, která však nezapře svou inspiraci v hudbě z konce tisíciletí. Jak už jsem zmínil v Shoutu, stylově se trochu přibližují o generaci starším PENUMBRA. Přitom ještě jejich dva roky staré EP zní jako THEATRE OF TRAGEDY v devadesátých letech. To by nebylo nic špatného, inspirovat se u samotných zakladatelů stylu kráska a zvíře, kdyby k tomu přidali nějakou vlastní hodnotu. EP však bylo vesměs unylé a nezáživné.
O to překvapivější je, jak za ty dva roky vyspěli. Rozvláčnou strukturou skladeb vycházejících z doom metalu se stále drží vzoru prvních nahrávek THEATRE OF TRAGEDY, ale začleněním dynamických pasáží do některých skladeb vyvolávají dojem spřízněnosti s PENUMBRA, tj. snahu opustit mantinely žánru. Je to tak půl na půl. Některé skladby jsou dynamické a rozmáchlé přes vícero stylů („Luminous Child“, „Zephyros“), jiné jsou zas pevně usazené v hledišti Tragického divadla („Deus Profanus“ a závěrečná „Tristessa“ pak jednoznačně).
Škoda, že nahrávka obsahuje jen (nepočítaje intro) pět skladeb na ploše třiceti minut. To je ta samá délka, co byla na jejich přechozím EP. Nicméně kapela „Echoes of Eternity“ nazývá prvním albem, což je asi úplně jedno. Mně z toho vychází to poznání, že jejich tvůrčí idea je pouhá půlhodina, a to je velká škoda. Současného materiálu bych si do uší s chutí pustil dvojnásobek. Toto moderně pojaté retro gothic/doom metalu z konce devadesátých let s podmanivou melancholickou atmosférou je poslechově zajímavá záležitost.
Moderně pojaté retro gothic/doom metalu ve stylu prvních alb THEATRE OF TRAGEDY. Kdyby to nebylo tak krátké, ochotně bych hodnotil výš.
6 / 10
Afroditi T
- zpěv
Andreas Denwar
- zpěv
Antonios Tsitseklis
- kytara
Vasilis Kavvathas
- kytara
Marios Theofilatos
- klávesy
Miltos D
- basa
Dimitra Mechblastess
- bicí
1. Exordium
2. Luminous Child
3. Deus Profanus
4. Zephyros
5. Medea
6. Tristessa
Deus Profanus (2024)
Echoes of Eternity (2022)
Datum vydání: Středa, 25. prosince 2024
Vydavatel: Self released
Stopáž: 31:01
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.